August 22, 2010

karma

Hari ni.. aku mahu menulis tentang karma..
Karma.
apa yg kita mengerti tentang karma?
kita tahu, karma adalah semua balasan yang kita dapat hasil dari perlakuan kita.
bila kita fikir tentang karma. apa yg kita ingat?
most of people akan cakap pasal karma bila mereka di kecewakan, tidak kira dari sudut apa pun. cinta.. kerja.. keluarga.. dan mcm2 lg..

hurm.. bila kita kecewa. kita selalu fikir. kita yg betul..
kita yg di aniaya.
kita yg dikhianati.
tapi...
pernah kah kita tanya diri kita sendiri.
kenapa setiap perkara tue terjadi?
pernahkan kita mohon maaf dgn kesilapan kita?
pernahkah kita memaafkan kesilapan org lain?
perlu kah kita menyimpan dendam dgn org lain?

adakah islam mengajar kita untuk berdendam
atau hidup dalam kedamaian?

Like i said, life is full of wonder..
but people tend to see life in miserable way..
im not saying i've a great life or etc..
i jz want we ppl to remember..
our deeds determine of who we really are and what we will become..
kalau kita fikir kehidupan ni satu perkara yg menyakitkn.
kehidupan ni satu perkara yg susah.
satu perkara yg negative.
then the outcome will be exactly like u think.
u don't trust me. then go forward.. think negative of everything that happen around u.
we'll see what u'll become in the next 10 years..

aku..
yes, kalo di lihat dari sudut life aku..
aku sgt takut dgn karma.
aku takut dgn balasan tuhan terhadap kesilapan aku.
Bagi aku tiada benda yg lg menyedihkn selain daripada hilang rahmat dan hidayahnya..
aku sedih, bila memikirkn apa yg akan jadi dgn aku.
sedih bila memikirkan kesilapan2 yg pernah aku lalui.
aku takut kalau kesilapan aku di kala muda ini.
memberi impak kepada kehidupan ku di kemudian hari.
memberi kesan kepada family aku.
memberi kesan kepada anak2 aku.
maybe it sounds odd.. sounds like " hey, still early la to think about all of this.. "
tapi aku x mahu tergolong dalam golongan yg tidak sempat mensyukuri nikmat Allah.
tidak percaya dgn balasan yg dia akan berikan.
adakah kita akan muda selamanya?
pastinya tidak.



aku percaya.. apa yg kita lakukan skrg. adalah imej kita pada masa depan.
kalau masa muda nie.
kita sukar untuk beribadat. sukar untuk menunaikan kewajipan kita sebagai islam.
adakah pada masa tua. kita akan mampu?
pasti boleh dgn adanya rahmat dan hidayah Allah.
tapi.. cuba fikir sejenak.
kalo kita tidak sempat mencapai umur yg senja?
kita sedia tahu. ajal itu akan tiba pada bila2 masa.
jika kita tidak sempat untuk beribadat? memohon keampunan Allah?

Hari nie, aku pergi solat terawih.
d surau tue..
aku lihat seorg tua umur dalam 60-70 tahun.
menunaikan ibadah, solat isyak dan terawih..
syukurlah. mc mampu dan bertenaga.

aku tfikir sejenak.

aku?
adakah aku.. jika umurku panjang.
aku akan menjadi seperti org tua ini?
adakah aku akan menghabiskan sisa hidupku beribadat kepada tuhan?
ataupun aku akan hanyut dan larut dalam mainan dunia..
ada org yg sudah berumur senja.. masih hidup dalam keseronokan dan kelalaian.

ya Allah..
aku mohon padamu.
jgnlah engkau lalaikn aku dgn nikmat dunia ini.
aku hanyalah hamba mu yg lemah.
yg mengharapkn belas kesihan dari mu.
kuatkanlah hati ku dalam beramal kepada mu.
jgn lah engkau duga aku dgn dugaan yg tidak mampu aku lalui.

tQ my lord..
for giving me all this thoughts.
tQ for showing me the light when im falling deep into the dark..
tQ for this beautiful life u've given to me.
i promise i'll try to be a better muslim..
i love u with all my heart..

without u.. i am nothing :(

3 comments:

cute said...

huhu..beshnya..eja ska baca ntry ko yg ni....

Leyha said...

karma : just a simple word. but, begitu mendalam. Dha azali kehidupan, setiap yang berlaku itu ada pembalasannya. Qisas kepada perbuatan kita. sama ada yang baik mahupun buruk.

Maka, back to basic. Mulakn kehidupan baru. Dari segi positif. dan niat kena betul.

Good job!

zaCk_89 said...

eja - glad u like it.. sama2 kita share apa yg kta tahu =)

sis - yea.. totally agree wif u..
think positive all d time.
for sure the outcome will nvr disappoint us =)