December 14, 2010

hati yg menangis

Ya Allah..
tiada yg lebih layak mendapat cinta dan kasihku melainkn mu..

semalam..
kembalinya aku dari gym, aku mendapat berita..
kembalinya makcik ku ke pangkuan ilahi..

Ya Allah..
tempatkn lah roh nya di kalangan org2 yg beriman..
moga2 tenang rohnya di sana..

seketika..
aku menangis bile memikirkn hal ini..
aku tahu, ajal dan maut itu adalah pasti bagi setiap insan mu..
tapi, bersediakah aku utk melalui ajal ku sndiri..
bersediakah aku utk melalui hari2 ku..
jika ibu dan ayahku pergi dahulu..
cukupkah kebaikan yg aku lakukan kepada mereka?
bolehkah aku menjadi anak mereka yg soleh?
anak yg akan sentiasa mendoakan mereka?
sepanjang aku hidup, berapa kali aku berbicara dgn mereka?

ya Allah..
aku bersyukur, engkau memberikan aku kesedaran ini..
aku sedih ya Allah, tiada yg lebih sedih melainkn aku mengingati dosa2 yg telah aku lakukan..
aku mahu menjadi hamba mu yg soleh..
yg sentiasa beramal di jalan mu..

aku mahu, semua ruang di hatiku ini di penuhi dgn cinta pada mu ya Allah..
tiada cinta yg lebih kekal abadi selain dari cinta pada Mu..
kalau aku bercinta, jadikanlah aku bercinta untuk mendapat rahmat mu..
kalau aku hidup, biarlah hidupku ini utk mendapat rahmat mu..

aku pernah berbicara dgn seorg teman, dan dia pernah berkata kepada ku..

" kalau engkau mahu mendapat akhirat, maka engkau harus melepaskan dunia "

ayat ini agak mendalam makna nya.
ini bukan bermaksud aku harus putus asa, menyendiri, tidak bertanggungjwb, dan menunggu kematian sahaja.
bukan ini yg kita harus faham.
tapi, yg kita harus faham. kita seharusnya gunalah kehidupan kita di dunia ini utk kebaikan di akhirat kelak.

tiada yg lebih indah melainkan syurga Allah.
layakkah kita utk memasukinya?
layakkah kita utk membayangkan keindahannya?
kalau hidup kita di penuhi dgn maksiat dan noda..
adakah ruang utk kita memasuki syurga Allah?

aku berkata sedemikian utk kita renungi bersama hakikat kehidupan ini..
bersama2 lah kita mencari keredhaan Allah..
redha Allah itu terletak pada ibu bapa kita..
ia terletak pada amalan seharian kita..
ia terletak pada cinta kita padanya..
kita mampu mendapatkn redha Allah ini.
tapi, adakah kita berusaha utk mendapatkannya?

persoalan jiwa dan hati terlalu mendalam utk aku terangkan..

aku hanya mampu menggambarkannya seperti, kalau kita jatuh cinta pada seorg wanita atau lelaki. pastinya kita akan snggup melakukan apa sahaja utk org yg kita cintai itu kan?
cakap saja apa yg dia inginkan. pasti kita berusaha utk memenuhinya..

tapi, persoalannya..
pernahkah kita mencintai Allah sedemikian rupa?
sanggupkah kita mengorbankan hawa nafsu kita?
snggupkah kita beramal siang dan malam utknya?
berapa byk kah zikir yg kita ucapkan padanya?
tidak kah kita tahu. yg cinta Allah pada kita, jauh lg mendalam dari cinta manusia kepada manusia?

kenapa kita mengejar cinta manusia, sedangkan cinta itu. hati manusia itu, Allah juga yg punya?
sedarkah kita, setiap ruang di dunia ini, malahan diri kita ini jg miliknya?
kenapa tanpa segan silu, kita berani melakuan maksiat?
sedangkan di kala kita melakukan maksiat itu, Allah juga yg melindungi kita.
tidak besarkah cinta Allah pada kita?
mengapa kita begitu sombong padanya?
tidak kah terdetik rasa malu dan rendah diri di hati kita?

aku tidak mengatakan aku tidak memerlukan cinta manusia.
tidak, bukan itu maksudku.
tapi. ingatlah, jika kita ingin bercinta. bercintalah kerana Allah.
bercintalah utk mencari keredhaanya.
jika kita bercinta, membuatkan kita lalai. itu bukan cinta.
tapi ingatlah. itu nafsu.

kepada pembaca2 dan juga diri ku sndiri..
ingatlah, org yg Allah plg sayangi itu adalah hambanya yg bertaubat..
jadi, kita yg masih hidup. masih bernafas ini. sentiasalah kita bertaubat padanya..
minta lah keampunannya.
perbanyakkanlah amalan kita padanya..
dekatkanlah hati kita dgn amalan yg baik..
beristighfar lah sebanyak mgkin..
mohon lah keampunan darinya utk dosa yg kita sedari, dan juga yg kita tidak sedari..
jauhilah maksiat.. sucikanlah hati kita..
Allah itu maha pengasih lg maha penyayang..

moga2.. kita sentiasa dalam rahmat Allah..
..insyaAllah..

No comments: