February 15, 2011

mari diet 2

ya.. gambar apa tue?
itu gambar oat. haha.
ok, hari tue aku ada buat review psl diet kan.
so hari nie aku continue la k, psl cerita diet tue.
kali nie lg briefly, tentang apa kita harus makan and apa yg x patut makan.
em ok, 1st thing.. oat.
ya. oat nie seharusnya d jadikan breakfast kita seharian. menda nie low fat and plg penting, tolong wash away our cholesterol kalo x silap.
oat nie, kalo untuk diet sahaja, aku x spesifik kan mana kamu mau makan. amik ja la apa2 pun perisa, as long dia oat. tp kalo mahu bina badan.. muscle shape. amik la oat original k.
faham2 la. menda x sedap nie mmg byk khasiat.
jgn amik cereal k. i mean cereal budak2 tue.. byk side effect x baik tue. mo tahu lg detail?
sila layari laman web google. dan search :)


Yogurt!
ya.. ini sedap kan? hehe. yep. ini snack.
kalo sepa2 mahu buat muscle. sila amalkan yogurt nie sebagai snack kamu k.
anggap ja la mcm makan keropok ka. coklat yg kamu suka ka.
benda nie x semestinya untuk org bina badan seja k.
sepa2 yg mo diet pon d syorkn jg amik nie, sbb?
benda nie bgs untuk proses penghadaman.
dia akan mengamunisasikn sistem perut.
keh3.. ntah betol ka x malay aku tue =.="
anyway. its good for ur stomache.
amalkan nie. bagus.



roti?
sorry ek. post aku sblm nie aku ada cakap amalkn roti kan.
im really sorry k.
benda nie x baik upanya =.="
well, aku pon baru ja taw. huhu.
dia bukan x baik sbb apa, cuma kandungan carbohidrat ( carbs ) dia terlalu tinggi.
well, kepada yg kurang tahu, kita nie bila terlalu byk amik carbs dia akan jd lemak.
tahu kenapa org bole obes?
bukan sbb dia makan makanan blemak pun kdg2. tp dia amik carbs yg berlebihan.
carbs nie function dia d gunakan utk jd tenaga, tapi yalah. org MSIA nie, kurang aktif in my point of view. no offence k, i use to be like that too.
so, bila carbs yg terlebih tue x di guna pakai, dia akan btukar jd lemak. sweet kan?
ramai yg x fikir pun psl menda nie, tp complain. kenapa badan naik..
jadi, mo makan white bread?
fikir2 dlu ya. hehe.
kalo x silap, roti yg kuning tue ok.
not sure bout that, but u all can google bout it..



Gula!
ya.. hati2 dgn benda nie!
nie masuk part dangerous things dlm membentuk lemak. so take note bout this k.
gula nie, penting. dia penting, untuk badan.. tp bila berlebihan. dia akan bawa side effect yg sgt2 kita x mahu =.="
ramai kita selalu tertipu kan?
pernah nampak ka dekat bungkusan makanan. tulis, FAT FREE
ya. byk sgt menda nie terpampang d makanan2 specially junk food.
fat free nie, ya. mmg dia fat free. tp gula?
sila lihat kandungan gula dia k.
be careful with the things u eat as it may harms u.
yalah. bila gula tlebey dalam badan, dia akan btukar jd lemak =.="
so, apa yg fat freenya?


nah.. ini part plg susah la.
kalo beginner. baru2 mo start diet. naaa..
ini la musuh utama kamu. haha. abaikn ja gambar tue, apa yg pntg aku mo gtaw jgn la kita makan fastfood k. mo 80% mkanan fast food nie xda nutritional value.
so, kawal la napsu makan tue ek.
aku, da brapa bulan x makan fast food. well, sekali sekala xpalah. i mean sekali sekala tue.. sebulan sekali. its ok i guess..
tp, kalo ada yg dapat buat. mind set dia kuat. mmg nekad xmo makan fast food da seumur hidup lg baik :)
yalah. wat for kan. makan benda yg xda khasiat.
selalu kita bdoa mahu sehat slalu, mo panjang umur. tp tindakan kita?
naa..
mari2.. sama2 kuatkan semangat. diet2! :)


NO PAIN, NO GAIN.
so, apa lg kita tunggu?
mari diet. hehe.
im jz motivated my own self here.
kalau ada org lain yg baca nie, termotivated sekali. wahh.. syukurlah aku :)
hehe.
bukan apa, its not easy being fat. i know how it feel. aku skrg pun bukan la kurus sgt, tp yalah. usaha lah untuk menjadi lg kurus. hihi.
mmg org slalu ckp kan, saiz badan bukan ukuran. tp is it really true?
idk.. kita masing2 boleh nilai benda tue.
em anyway, its not easy to get what we want..
aku mo hilang 10kg dlm masa 4 bulan pon muntah2 masa 1st week aku start diet.
pain?
but i gain what i want :)
so.. dun gv up. d mana ada kemahuan, d situ ada jalan.
dun gv excuse.
pain is only weakness leaving the body.

No comments: