November 24, 2010

malunya saya!

saya pemalu?
haha. nie kalo org2 yg kenal dgn aku baca sure gelak punya..
"zack, pemalu? hahaha "

tapi itu lah hakikatnya.
saya mahu jadi pemalu.
bukan pemalu yg tidak bertempat. tapi pemalu yg tahu, di mana dia patut malu.

saya malu kalau kita jalan saya pegang tangan kamu..
saya malu kalau dpn2 kawan2 saya, saya pegang2 body kamu..
saya malu kalau kita berdua, saya buat benda bukan2 dgn kamu..
saya malu kalau nt 1 day ada apa2 jadi dgn kamu, saya tidak mahu tnggungjwb..
saya malu, apa yg saya mahu jawab dgn tuhan saya bila dia tanya semua nie..
x mampu saya :(

pemalu?
berapa ramai bha org zaman skrg yg ada rasa mcm nie..
x pyh la letak besar2..
am i?
kita tanya ja la diri sendiri.
mcmmana kelakuan kita bila kita dgn kawan2 lelaki/perempuan. yg bukan muhrim.
rilex seja kan. pukul2 bahu.. pegang2. salam2..
nie baru kawan nie. mmg la tiada pon feeling2. tapi?
bole ka pukul2 bahu segala bagai tue? pegang2 tangan tue?
naa.. nie baru bkawan. belom lg kapel.
saya tidak la cakap semua org kapel begitu k. tapi, most of them mcm tue..

pemalu itu perisai org beriman.
really?
yep. ingatlah. malu itu adalah separuh drpd iman juga.
kenapa?
sbb org yg malu, dia tahu jaga batas dia. dia tidak akan berlebih-lebih dalam melalui satu2 perkara.. dgn malu itu, dia sedar betapa daifnya diri dia. betapa lemahnya kita nie.

kita nie, selalu sgt lupa.
yg kita sekejap ja atas muka bumi nie. selalu ja kita lupa. kita nie bole ja mati anytime.
penah tgk ayam mati kena langgar kan?
iklan petronas ka apa tue.
ayam mati d langgar.
apa beza dia sama org d langgar?
insuran?
ada guna ka insuran tue sama org suda mati tue?
tiada kan.

alih2, kaya ka, hensem ka, cantik ka, berkuasa ka, mati jg.
sama mcm ayam td :)

jadi, mahu mati dlm keadaan beriman ka. atau mahu mati mcm ayam?
ayam tue sah2 la tiada amalan. mksudnya ada sda darjat dia d sisi tuhan.
kita nie? lebih ka darjat kita dari ayam tue? sampai mana suda amalan kita?
kita pikir2 la sndiri..

saya bukan mahu btrip alim.
btrip mcm saya bole buat semua nie.
mcm saya bole jadi pemalu.
saya nie. tidak mampu :)
kenapa?
sbb ada daya, di iring dgn perbuatan.. tapi tiada keizinan dari Allah.
mampu ka saya?
tidak kan.
saya tidak mahu riak. tidak mahu rasa diri saya ini baik. tidak.
saya hamba yg lemah. hina. penuh dgn kealpaan.
hanya tuhan saja yg maha sempurna.
hanya dgn keredhaan dia, saya dapat buat semua ini. dapat melalui hari2nya dgn ketenangan.
jadi, apa pun yg kita buat. ingatlah.

malulah. malu kepada Allah.
sayang kepada Allah.
tahu bagaimana sayangnya Allah sama kita?
sayang dia sama kita mengatasi sayangnya ibu sama anak dia.
boleh nampak? betapa besarnya sayang Allah sama kita nie.
tapi kita?
sayang kah sama dia?
kita fikirkan bersama :)

tidak semestinya mahu jadi baik, alim, kena jadi ahli ibadah.
saya bukan cakap dorg tidak baik, tidak layak jadi contoh. bukan ok. Allah sahaja boleh menilai tue semua. setiap hambanya ini ada kelebihan dan kekurangan.
tapi, sebaik2 insan in my point of view adalah org yg boleh mengimbangkn perjalanan hidup dia.
kenapa dalam surah al-fatihah, ada cakap.
"tunjukilah aku ke jalan yg lurus."
sbb. hidup kita nie satu perjalanan.
perjalanan yg penuh dgn liku2.
di mana jalan yg benar?
tuhan sahaja yg tahu.
kita hanya mampu berdoa, dan tawakal. semoga kita d kalangan org2 yg lurus :)







13 comments:

Ika said...

install la button like sebab saya mo like!!!

zaCk_89 said...

hahahaha.. bha bha. nt aku letak ;p

Nonie said...

Nice post! something that I can't ignore but to like it. TQ my dear brother, u're becoming more manly and matured in no time... congratulation you gain your freedom by having this kind of thought.

cute said...

na,,,inila ni mama ku sruh cari ni..hehe..lllaki gnila ni...love it la wan..the best from u..benar2 stuju..

Leyha said...

ya. malu itu amat2 perlu sebenanrnya. mengawal segala2nya. mengingtkan bahawasanya sepatutnya kita patut malu kepada MAHA PENCIPTA!

zaCk_89 said...

tQ atas semua komen2 anda..
semoga kita d tempatkn di jalan yg lurus..

Allah know's best =)

cute said...

leha..ngam ni lagu yg jan pegang2 tu..haha..

cute said...

test2...1,2,3

zaCk_89 said...

actually. dapat ilham mo tulis nie dari lagu tue la juga..
haha =D

cute said...

o...wan..ko dptka buka blog aku?aritu aku ada masalah url blog aku bah..

zaCk_89 said...

dapat ja.. napa?
blog ada prob kah?

cute said...

a'aa...older post teda..ndak taula kmana mghilang..huhu..

zaCk_89 said...

huhu. ada bha tue.. try cek blk. mgkn setting ka apa..